سئو برای صفحات حالت

13 چک لیست سئوی صفحه اصلی سایت HomePage SEO یاس وب

اینجور مشکلات باعث می‌شن موتورهای جستجو و حتی کاربرا نتونن به درستی به محتوای نهایی برسن. ابزارهایی مثل Screaming Frog بهت کمک می‌کنن تا بررسی کنی که کدوم صفحاتت عمق بیشتری دارن و نیاز به بهبود دارن. اگر صفحاتی خیلی عمیق بودن، بهتره با اضافه کردن لینک‌های داخلی یا تغییر ساختار، اونا رو به سطح سایت بیاری تا به راحتی دیده و ایندکس بشن. یکی از مشکلات رایج توی سئو اینه که نسخه‌های مختلفی از سایتت توی ایندکس گوگل باشه، مثلاً یه نسخه با "www" و یه نسخه بدون اون، یا حتی نسخه‌های HTTPS و HTTP. این تکراری بودن باعث می‌شه گوگل محتوای سایتتو به‌عنوان کپی در نظر بگیره و روی رتبه‌بندی سایتت تأثیر منفی بذاره. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای حفظ رتبه و عملکرد سایتت انجام بدی، چک کردن Google Search Console برای Manual Actions (یعنی مجازات‌هایی که گوگل به صورت دستی اعمال می‌کنه) هست.

اگر یک کلمه کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود پیدا کردید، گام بعدی این است که بفهمید آیا می‌توانید برای ترافیک آن رقابت کنید. برای کاربران وردپرس، نصب یواست سئو یا رنک مث یک فرایند ساده است که میتواند به طور قابل توجهی رتبه بندی سایت شما در موتورهای جستجو رو بهبود ببخشد. Google Search Console یکی از اولین ابزارهایی است که در چک لیست سئو باید به آن توجه کنید. این ابزار رایگان به شما اطلاعاتی ارزشمند در مورد عملکرد سایتتان در گوگل می‌دهد. چرا بهینه‌سازی تصاویر مهمه؟ تصاویر با حجم بالا باعث می‌شن که سایتت خیلی کند بارگذاری بشه و این یعنی کاربرها حوصله‌شون سر می‌ره و سایت رو ترک می‌کنن.

به طور قطع وجود کلید واژه‌ای که ما در عنوان محتوای خود از آن استفاده کرده‌ایم تأثیر بسیار زیادی بر روی سئو وب سایت ما خواهد گذاشت. تفسیر سمت کاربر یا Client-Side Rendering به تفسیر اطلاعات و تبدیل فایلهای html به اطلاعات قابل مشاهده توسط کاربران در مرورگر گفته می‌شود. در این زمان هنگامی که شما وارد یک وب سایت می‌شوید و از آن بازدید می‌کنید مرورگر شما فایل‌های html را از سرور دریافت کرده و خودش آنها را به محتواهایی که برای شما قابل مشاهده باشند تبدیل می‌کند. Rendering به عملیاتی گفته می‌شود که در آن محتوای کد نویسی شده که به وسیله زبان html نوشته شده است به محتوای قابل خواندن توسط کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت تبدیل می‌شود. تفسیر سمت سرور یا Server-Side Rendering به فرایند تبدیل شدن فایل‌های html به اطلاعاتی که مرورگرهای مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند گفته می‌شود.

ایندکس کردن به طور کلی به فرایندی گفته می‌شود که در طی آن صفحات سایت به نتایج موتورهای جستجو اضافه می‌شود. عبارت Zombie Pages یا صفحات زامبی بیشتر به صفحاتی از یک وب سایت گفته می‌شود که نه زنده‌اند نه مرده. به بیان دیگر این صفحات محتوای جالبی ندارند و به طور کلی کاربران را به خود جذب نمی‌کنند. این گونه پیج ها هیچ ارزشی برای موتورهای جستجو و همچنین کاربران آن ندارند و تنها ساخته شده‌اند؛ به این دلیل که زمانی فردی تصمیم داشت تا روی یک کلمه کلیدی خاص رتبه‌ای به دست بیاورد اما اینطور نشد. همچنین اجرای فرایند سئو نیاز به زمان دارد تا بتوان تمام ترفندها و تکنیک‌های آن را برای یک وب‌سایت اجرا کرد. در واقع زمان یکی از بزرگترین سرمایه گذاری‌های اولیه برای سئو شدن وب سایت و یا یک صفحه خاص است.

یا وقتی محتواهایی قدیمی که برای تاریخ‌ها یا رویدادهای خاصی در گذشته تولید شده را به‌روز نکنید، ممکن است نرخ پرش یا بانس ریت سایت شما افزایش پیدا کند. اگر شما محتواهای قدیمی خود به‌خصوص آنهایی که رتبه و ارزش بالایی از نظر سئو دارند را به‌روز نکنید، کم‌کم ارزش و رتبه آنها کاهش پیدا می‌کند. گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول دو مورد از این ابزارهای تحلیلی برای مانیتورینگ عملکرد سئو داخلی سایت شما هستند. اگر تصمیم به حذف یکی از صفحات سایت گرفتید، باید برای جلوگیری از بروز خطای ۴۰۴، لینک‌هایی که به این صفحه داده‌اید را حذف کنید. این روش های ساده لزوما بهترین کلمات یا عبارات کلیدی را به شما نمی‌دهند. بنابراین، اگر بخواهید کلیدواژه‌های بهتر و دقیق‌تر را پیدا کنید، باید از ابزارهای حرفه‌ای کمک بگیرید.

اما به اشتراک گذاشته شدن صفحات شما در فیسبوک، توئیتر، لینکدین و … به طور غیر مستقیم به سئو داخلی on-page seo کمک خواهد کرد. این راه کار شاید پیچیده‌ترین اما تطبیق پذیرترین راهکار برای استفاده بهینه از صفحه بندی در سئو است. این تگ نشان دهنده توالی و ارتباط صفحات یک دسته است که استفاده از آن نیازمند مهارت و تخصص کافی است. برای ارزیابی ریسپانسیو بودن وب‌سایت خود، می‌توانید از ابزارهای تخصصی مانند Google Mobile-Friendly Test استفاده کنید. همچنین، رعایت اصول طراحی ساده، استفاده از فونت‌های خوانا و اجتناب از المان‌های اضافی مانند پاپ‌آپ‌های مزاحم، به بهبود تجربه کاربری و در نتیجه بهبود رتبه‌بندی سایت شما کمک شایانی خواهد کرد. طراحی وب‌سایت شما باید به گونه‌ای باشد که در تمامی دستگاه‌ها و اندازه صفحه نمایش‌ها، تجربه‌ای کاربری یکپارچه و روان را ارائه دهد.

زیرا در تعیین اینکه کدام یک از سایت‌ها برای کدام کلید واژه‌ها رتبه بهتری به دست بیاورند مورد استفاده قرار می‌گیرند. Social Signal نشان می‌دهد که بین کاربران شبکه‌های اجتماعی و مجازی، از وب سایت شما، محتوایی که در آن منتشر کرده‌اید و محصولات یا خدماتی که در وب سایت خود به کاربرانتان عرضه می‌کنید، صحبت‌هایی در میان است. این موضوع قطعاً می‌تواند به بهبود و ارتقاء رتبه سایت شما در صفحه نمایش موتورهای جستجو کمک بسیار زیادی کند. زیرا موتورهای جستجو Social Signal را به عنوان یک پیشنهاد قابل استناد و یک توصیه از سمت کاربران شناسایی می‌کنند. معماری سایت، در ساده ترین حالت، نحوه سازماندهی و پیمایش صفحات وب سایت شما است. در اصل معماری سایت از طریق پیمایش و لینک دهی در صفحات ساخته می شود، اما به عناصر دیگری مانند URL ها، صفحات دسته بندی، نقشه های سایت و موارد دیگر نیز مربوط می شود.

4) خواندن و درک محتوای صفحه برای کاربران و موتور جستجو راحت باشد و بهتر است به جای جملات مختصر و بی معنی، جملات کامل و معنی داری بنویسید. پس باید به فکر ارائه محتوایی باشید که مخاطب شما واقعاً به آن نیاز دارد و با ارائه اطلاعات معتبر، رضایت بخش و باکیفیت، کاربر را به هدف اصلی خود از جستجو برساند. در واقع، با اضافه کردن متن به تصاویر خود، این امکان را فراهم می کنید که موتور جستجو و کاربرانی که قادر به مشاهده عکس ها نیستند از موضوع و محتوای تصویر آگاه شوند. تیتر نوشته خود را درون تگ H1 قرار دهید.تگ h1 در واقع تگ تیتر اصلی شماست. بیشتر سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، به صورت اتوماتیک تگ H1 را به تیتر اصلی شما اضافه می کنند.

Programming Language یا Scripting Language بیشتر مواقع به صورت مترادف مورد استفاده قرار می‌گیرند. زبان اسکریپت نویسی یک زبان برنامه نویسی محسوب می‌شود اما زبان برنامه نویسی یک زبان اسکریپت نویسی نیست. به عنوان مثال همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید ما بدون اینکه نام شخصیت هالک را در گوگل سرچ کنیم گوگل متوجه منظور ما شد این کار بدون Semantic Seo یا سئو معنایی غیر ممکن بود. این سوالی است که معمولاً از متخصصان سئو پرسیده می‌شود و عملاً و طبیعتاً کار نشد ندارد! سئو و دنیای آن بسیار گسترده است و در عین حال پیچیدگی های خاص خود را دارد. رسیدگی به امور سئوی سایت نیز باید حتما به افراد متخصص و باتجربه سپرده شود.

هچنین به ظاهر شدن محتوایی یکسان در دو صفحه مختلف، محتوای تکراری گفته می‌شود. جستجویی که برای انجام کاری مانند خرید چیزی انجام می‌شود را جست و جو‌های تراکنشی می‌نامند. از زبان‌های نشانه گذاری در برنامه‌نویسی است که ساختار هر سایت با این زبانه نشانه‌گذاری ایجاد می‌شود. در سئو محلی، فاصله Distance به نزدیکی یا موقعیت جستجوگر و یا موقعیتی که در پرس‌وجو مشخص شده است اشاره دارد. به جعبه پرسش و پاسخ اشاره دارد که در برخی از جستجوهای گوگل ظاهر می‌شود. مجموعه گسترده و متنوعی از فایلهای صوتی رایگان در رادیو متمم ارائه شده که می‌توانید هر یک از آنها را دانلود کرده و گوش دهید.

توجه داشته باشید که یک معماری سایت خوب به بازدیدکنندگان آنچه را که می خواهند و نیاز دارند به وضوح و در سریع ترین شکل ممکن ارائه می دهد. ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس، اچرفس، ماز، سمراش و… به شما در مانیتورینگ سایت و تحلیل روند رشد فنی سایت کمک می‌کنند. این ابزارها حجم زیادی از کار را به طور خودکار انجام می‌دهند و در مواقع ضروری مثل بروز خطاهای فنی شما را آگاه می‌کنند. درنتیجه، لازم است که برای تحلیل و آنالیز مداوم فرایند رشد سئو داخلی از ابزارهای آنالیز سئو استفاده کنید. این ابزارها نه تنها عملکرد سایت شما را به طور مداوم و شبانه‌روزی زیر نظر دارند بلکه در مواقع لزوم هم شما را از تغییرات ناگهانی یا منفی باخبر می‌کنند.

طبق استراتژی Backlinko، باید ببینید چه چیزی در این جایگاه آمده است؛ یعنی محتوایی که در این بخش می‌بینید، چیست. همان قطعه را به محتوای خود اضافه کنید تا به‌مرور زمان بتوانید جای آن را بگیرید. 5) طول عنوان سئو بین 55 تا 60 کاراکتر و طول توضیحات متا حداکثر 155 کارکتر باشد. از Google PageSpeed Insights استفاده کن تا ببینی توی هر کدوم از این معیارها چه نمره‌ای داری و چطور می‌تونی اونا رو بهبود بدی. ابزارهایی مثل Ahrefs و Moz بهت کمک می‌کنن این فرصت‌ها رو به راحتی پیدا کنی. اگه بخوای فایل robots.txt فعلی سایتت رو ببینی، فقط کافیه آدرس سایتت رو وارد کنی و بعدش "/robots.txt" رو به انتهاش اضافه کنی.

شما باید مطمئن شوید از صفحه اصلی به صفحات مهم شما با حداکثر ۳ کلیک امکان پذیر باشد. وقتی کاربر به پایین سایت اسکرول میکند باید ایکن بالابر در سمت راست پایین صفحه وجود داشته باشد. سرعت صفحه اصلی به قدری مهم است که حتی اگر صفحه اصلی کاملی داشته باشید، اگر سرعت بارگذاری آن خیلی کند باشد، بازدیدها و مشتریان خود را از دست خواهید داد. وضعیت سرعت سایت را با استفاده از ابزارهای نظیر pingdom ، gtmetrix بررسی کنید. صفحه اصلی سایت، صفحه ای است که کاربران با سرچ برند شما وارد آن می شوند و حتما باید از نام برند در آن استفاده شود.

اگه سایتت از HTTPS استفاده می‌کنه (که باید بکنه!)، نباید هیچ لینکی با HTTP توی صفحاتت وجود داشته باشه. این لینک‌های HTTP باعث می‌شن که صفحت یه پیام ناامنی به کاربر بده و این هم می‌تونه اعتماد کاربر رو کم کنه و هم روی سئوی سایتت اثر بد بذاره. برای اینکه مطمئن بشی سایتت از HTTPS استفاده می‌کنه، فقط کافیه به نوار آدرس مرورگرت نگاه کنی. اگه یه قفل سبز یا کلمه Secure رو می‌بینی، یعنی سایتت امنه و از HTTPS استفاده می‌کنه. اما اگه این علامت نباشه، یعنی هنوز از HTTP استفاده می‌کنی و نیاز داری که به HTTPS مهاجرت کنی.

اگر وب سایت شما امتیاز بالاتری در Spam Score به دست بیاورد احتمال این که در نهایت با مجازات گوگل روبرو شود بیشتر است. اما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که تنها امتیاز اسپم یا هرزنامه بالا یک ملاک و معیار قطعی برای اسپم بودن یک وب سایت نیست. بلکه می‌تواند این را نشان دهد که این وبسایت باید کمی بیشتر به کیفیت و مرتبط بودن مطالب موجود در وبسایت خود اهمیت دهد. میزان هزینه‌ای که شما بابت هر کلیک به گوگل می‌پردازید با توجه به تعداد رقبا سنجیده می شود. به عبارت ساده‌تر در هر حوزه‌ای که سود آورتر باشد، مسلماً تعداد رقبای بیشتری در آن حوزه وجود دارند.

در تصویر زیر می‌بینید که «فروشگاه لایسنس مارکت» بخشی از محتوای صفحهٔ محصول خود را علاوه بر متن، در قالب ویدیو هم آماده کرده است. این بخش از صفحهٔ نتایج در گوشی‌های موبایل تقریباً ۹۰ درصد صفحه را پوشش می‌دهند و نقش زیادی در جذب ترافیک بیشتر و نتیجه‌گرفتن از سئو دارند. 4) کلمه کلیدی را هم در URL خود قرار دهید و در صورت نیاز، معادل انگلیسی آن را قرار دهید. 1) نمایش URL در بالای عنوان سئو باعث می شود که متن به کار رفته در این بخش هم معیاری برای انتخاب کاربر باشد. 10) با استفاده از تگ alt درک درستی از محتوای بصری به موتور جستجو بدهید.

یکی از راه‌های خوب برای بهبود سئو، شناسایی این سوالاته و نوشتن محتوایی که به اونا جواب بده. از ابزارهایی مثل AnswerThePublic، Google Suggest یا حتی بخش People Also Ask گوگل استفاده کن تا بفهمی چه سوال‌هایی رو بیشتر می‌پرسن. نقشه کلمات کلیدی بهت کمک می‌کنه ساختار سایتت رو بهتر مدیریت کنی و مطمئن بشی که همه کلمات کلیدی مهمت پوشش داده شدن. برای ساختن نقشه کلمات کلیدی، اول باید کلمات رو دسته‌بندی کنی، بعد اونا رو به صفحات مرتبط وصل کنی. از ابزارهایی مثل Excel یا Google Sheets برای ساختن یه جدول ساده استفاده کن تا همه‌چیز مرتب و منظم باشه. کافئین در سئو به به‌روزرسانی گوگل اشاره دارد که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و یک تغییر اساسی  در سیستم ایندکس‌گذاری گوگل بود.

هنگام استفاده از pagination در سئو هم سعی کنید تا جایی که سرعت صفحه کم نمی‌شود، محصولات یا مطالب بیشتری را در یک صفحه قرار دهید و بعد به سراغ صفحات بعدی بروید. بدین‌ترتیب تعداد صفحات کمتر شده و سیگنال‌های رتبه‌بندی کمتر تضعیف می‌شوند. یکی از تاثیرات صفحه‌بندی در سئو، کاهش تاثیر سیگنال‌های رتبه‌بندی مثل بک‌لینک‌ها یا اشتراک‌گذاری‌ها است. اما برای جلوگیری از این مشکل pagination در سئو کار سختی پیش رو ندارید. کافی است  تا وقتی نیاز جدی به صفحه‌بندی پیدا نکرده‌اید از آن استفاده نکنید.

به‌عبارت دیگه، هر چقدر یه صفحه از صفحه اصلی سایتت دورتر باشه و برای رسیدن بهش نیاز به چندین کلیک باشه، احتمال اینکه به‌خوبی توسط موتورهای جستجو دیده و ایندکس بشه، کمتره. وقتی این پایه‌ها محکم باشن، سایتت می‌تونه درست کار کنه و موتورهای جستجو هم به‌ راحتی می‌تونن سایتتو بخزن (crawl کنن) و ایندکس کنن. اگه بخوای سئوی خوبی داشته باشی و توی نتایج جستجو دیده بشی، باید مطمئن بشی که زیرساخت سایتت از نظر فنی درست و بهینه‌ست. نقشه کلمات کلیدی یا همون Keyword Map یه روش سازماندهی‌شده برای تعیین اینه که هر کدوم از صفحات سایتت باید روی چه کلمات کلیدی تمرکز کنن. وقتی کلمات کلیدی اصلی، فرعی و Long-Tail رو پیدا کردی، باید تصمیم بگیری که کدوم صفحه‌ها باید کدوم کلمه کلیدی رو هدف بگیرن.

این فهرست از مرتبط‌ترین نتایج آغاز می‌شود و به نامرتب‌ترین نتایج خاتمه می‌یابد. به عبارت دیگر زمانی که یک سایت رتبه بالاتری در صفحات نتایج موتورهای جستجو داشته باشند در نتیجه دارای محتوای مرتبط با موضوعات سرچ شده توسط کاربران است. محتواهایی که درون صفحات وبسایت وجود دارند از متن، ویدیو، تصویر، فایل‌هایی مانند pdf، صوت یا پادکست و غیره تشکیل می‌شوند. اما اگر بخواهیم از قالب و فرمت محتوا صرف نظر کنیم این مطالب از راه لینکها پیدا می‌شوند. به بیان دیگر بازاریابی محتوا یعنی تولید یک محتوای مفید، کارآمد و مرتبط برای کاربران و مخاطبان وب سایت شما. به این صورت که آنها بعد از مراجعه به وب سایتتان بتوانند به وسیله محتوایی که درون صفحات وب سایت شما وجود دارد مشکلات خود را حل کنند و یا از آنها کمک بگیرند.

به بیان دیگر Text to HTML Ratio نشان دهنده این موضوع است که چند درصد از محتوای موجود درون یک صفحه وب سایت متن است و چند درصد آن از کدهای html تشکیل شده است. این ابزار حتی می‌تواند مقدار هر کدام را با یکدیگر مقایسه کند و به شما بگوید چند درصد از کل صفحه‌ای که در پیش روی شما است از متن و یا از کد html تشکیل شده است. Link Building به عملیاتی گفته می‌شود که در سطح وب برای لینک سازی از آن استفاده می‌شود. ساده‌ترین راه لینک سازی فرایندی است که در طول آن وب سایت‌های دیگر به لینک دادن به وب سایت شما ترغیب می‌شوند. در واقع این لینک سازی می‌تواند به دو صورت طبیعی و مصنوعی برای وب سایت شما انجام شود. به بیان دیگر این طور می‌توان توضیح داد که به روش‌های دستیابی و ساخت بک لینک Link Building گفته شود.

Cannibalization کلمات کلیدی وقتی اتفاق می‌افته که چندین صفحه از سایتت با یک کلمه کلیدی خاص رتبه می‌گیرن، ولی این باعث می‌شه گوگل نتونه تصمیم بگیره کدوم صفحه رو بالاتر نمایش بده. یک معیار است که توسط شرکت Moz توسعه یافته و پیش‌بینی می‌کند که یک صفحه وب خاص تا چه حد احتمال دارد در نتایج موتورهای جستجو (SERP) رتبه بالایی کسب کند. امتیاز اعتبار صفحه در بازه 1 تا 100 قرار می‌گیرد و امتیاز بالاتر نشان‌دهنده قدرت بیشتر برای رتبه‌بندی است. به عمل تماس با افراد، کسب‌وکارها یا وب‌سایت‌ها از طریق ایمیل برای برقراری ارتباط، کسب بک‌لینک یا تبلیغ محتوا به روشی که به بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) کمک کند، اطلاق می‌شود. فرآیندی است که توسط آن خزنده‌های گوگل اطلاعات و محتوایی را که در وب‌سایت‌ها پیدا می‌کنند، در پایگاه داده‌ای ذخیره و دسته‌بندی و در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری