تصادفی کاشی و سرامیک الوند نکته
میر محمدهاشم بن میر حیدر معمایی کاشی در سال ۹۸۱ق در کاشان زاده شد و در آنجا به تحصیلات پرداخت. به عنوان مثال میرزینالعابدین (استاد نقاشی شاه تهماسب)، صادقیبیک افشار (طراح و نقاش)، مولانا شیخ محمد سبزواری (نقاش و خطاط نستعلیق)، سیاوشبیک گرجی (شاگرد شاه تهماسب)، مولانا علیاصغر کاشی (نقاش طبیعت)، مولانا حسن بغدادی (تذهیبکار) و مولانا عبدالله شیرازی (تذهیبکار) را میتوان نام برد. از جمله این که دستور منع مردم و تبراییان از لعن خلفا (ابوبکر، عمر و عثمان) را صادر کرده بود و بهشدت در مقام دفاع از یک واعظ متهم به تسنن به نام میرزا مخدوم شریفی برآمد تا جایی که ۱۰ قورچی (سرباز مسلح سوارهٔ قزلباش) را به محافظت از او در هنگام سخنرانی میگماشت. وی همچنین امر کرد کلیه اشعار مذهبی و عاشقانه در اماکن عمومی قزوین پاک شود تا جایی که جملات و اشعار در مدح علی بن ابیطالب را نیز از این فرمان مستثنی نکرد.
شاه اسماعیل دوم سخنانی میگفت که امرای قزلباش که خاصان درگاه او و همه شیعیان متعصب بودند، احساس کردند که وی چنان پایبند مذهب شیعه نیست و به مذهب اهل تسنن گرایش دارد. سیاست دشمنی با اهل سنت که از زمان شاه اسماعیل اول باب شده بود، باعث گردید بسیاری از اهل علم و روحانیون سنی ناچار به مهاجرت شوند و به کشور عثمانی یا سرزمین هندوستان بروند. این پادشاه کتابخانه سلطنتی را که در زمان شاه تهماسب تعطیل شده بود دوباره بازگشایی کرد و بسیاری از هنرمندان بلندآوازه را که پراکنده شده بودند در آنجا گرد آورد. هنوز تبحر و قدرت دست او در قلمگیری زبانزد هنرمندان این رشته است و با آنکه سالیان زیادی از زمان او میگذرد، شیوه قلمگیری ایشان برای هنرپژوهان جذاب بوده بهطوری که آثار او را مبنای آموزش خود قرار میدهند و شخصیت هنری او را میستایند. یکی از انگیزههای شاه اسماعیل دوم در کاستن قدرت علمای شیعه، زیاد شدن نفوذ و قدرت آنان در مقایسه با توان و قدرت مقام شاهی در زمان پدرش شاه تهماسب یکم بود. بنا بر اکثر منابع معاصر صفوی، هنگامی که شاه اسماعیل دوم قدرت را در دست گرفت، به نظر میرسید وی اندیشهای بر خلاف دو پادشاه قبلیش؛ در خصوص مذهب شیعه داشته باشد و گویا وی گرایشی به مذهب تسنن پیدا کرده بود.
وی بر این باور بود که شیعه بودن و اعتقاد به علی بن ابی طالب، هیچ گونه ملازمه با لعن به مقدسان مذهبی سنیان ندارد. بنایی که ایجاد شد به صورت کاملاً آزاد بود یعنی در قسمت شرقی، غربی و شمالی هیچ فضای سرپوشیدهای قرار نداشت و بناهایی که اکنون به چشم میخورد، بعداً اضافه شدهاند. همچنین در زمان سلطنت مظفرالدین شاه (۱۳۱۳-۱۳۲۴) چون فشار پوشش چوبی در طبقه چهارم بنا خرابیهایی ایجاد کرده بود و بیم آن میرفت که فشار پوشش باعث خرابی بنا شود، برای کاهش فشار و حفظ قسمتهای دیگر بنا، از آن یک طبقه صرفنظر شد و طبقه آخر را ویران ساختند. این بازی در ابتدا با جاوااسکریپت و سیاساس، در طول تعطیلات آخر هفته نوشته شد و در ۹ مارس ۲۰۱۴، بهعنوان نرمافزار آزاد و متنباز تحت پروانهٔ امآیتی منتشر شد. این اثر، پیش از سفر به اروپا نقاشی شدهاست. شاه اسماعیل دوم سیاست مذهبی معتدلی در پیش گرفت، مثلاً وی برای علمای مذهبی همانند میرزا مخدوم شریفی و ملا میرزا جان باغ نوی شیرازی و میر مخدوم لاله که احتمال پیروی از تسنن در آنها میرفت، محافظ تعیین کرده بود. شاه اسماعیل دوم به روحانیون اهل سنت همانند میر مخدوم لاله، مولانا میرزا جان شیرازی و میرزا مخدوم شریفی اهمیت زیادی میداد و از آنان حمایت میکرد و بر عکس نسبت به عالمان شیعه مذهب مثل میر سیدعلی خطیب استرآبادی و میر سید حسن مجتهد که با سیاست جدید مذهبی او مخالف بودند، بیتوجهی میکرد و به ایشان اهمیتی نمیداد.
دو شاهی یا محمدی، ۱۰۰ دینار(۳٫۸۴ گرم نقره) هست از جان غلام شاه صفی، ضرب … کهنترین آثار منسوب به درفش کاویانی، نقش سکههای سیمینی از سده سوم پیش از میلاد است که توسط فرمانداران دستنشاندۀ سلوکیان در پارس، موسوم به فرترکه ضرب شدهاند. وی همچنین دستور داد عبارات لا اله الا الله و محمد رسولالله و علی ولیالله به دلیل آن که مورد معامله و احیاناً هتک حرمت قرار میگرفت، از روی سکههای عهد صفوی محو شود و فقط بر روی سکهها شعر «ز مشرق تا به مغرب گر امام است / علی و آل او ما را تمام است» و بر روی دیگر نام اسماعیل صفوی را حک نمایند. کلیسای وانک یا کلیسای نجاتدهندهٔ مقدس (به ارمنی Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք تلفظ: آمنا پرکیچ)، نام کلیسایی است در محلهٔ جلفا (اصفهان)، که از نام کلیسای «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده است. به طور عملی، پشت بین کابینت دیوار را در برابر لکه های آب و آسیب محافظت می کند - یا علائم ناشی از ابزارها و ابزارهایی که روی پیشخوان قرار دارند. وی ضمن کاهش نفوذ طبقات روحانی، دستور به تحریم شعر خواندن و نوشتن بر روی درب و دیوار خرید کاشی شکسته مساجد داد. او مبلغ ۲۰۰ تومان پول تعیین نمود و دستور داد که آن مبلغ بین کسانی که در مدت عمر خود به عشره مبشره لعن نکرده باشند، تقسیم گردد.